9 februari 2012

Starkt eller inte?

Jag har förändrats mycket sedan jag gick i skola, speciellt när jag gick på låg och mellanstadiet. Alltid när vi hade övningar när man skulle lyfta fram positiva saker hos varandra inom klassen fick jag alltid höra att; Elin säger vad hon tycker och står för vad hon tycker! Alltid sågs det som en positiv sak, trots att jag oftast fick skit för det. Människor som tog illa upp eller som helt enkelt tyckte annorlunda. Men jag lärde mig att man kanske inte alltid behöver säga vad man tycker, att det är enklare att bara hålla käften.



(en av dessa lappar - vet att det var fröken som skrev denna som ni säkert kan se.)

Men det verkar som yngre idag inte fått/behövt att lära sig detta, vet inte om det har att göra med internet att det är så lätt att sitta och tycka något bakom en dataskärm men inte mellan fyra ögon. Jag vet inte men åsikter ska ut, trots att människor blir ledsna och förbannade.

Se på bloggerskan Hanna Widerstedt som tycker en massa och som fått hur mycket publicitet för det. Ingen positiv sådan utan mer människor som blir arga, hon har fått otaliga hot via Youtube. I hennes fall är det ett sätt att skapa ett namn och göra sig känd. Hon lyckas otroligt bra måste jag säga. Ska inte ge henne mer uppmärksamhet än så, hon får så hon klarar sig ändå.

Men jag undrar vad som gör att människor känner sig så desperata att hävda sig själva så det blir ok att medvetet såra andra?

Att stå för och säga vad man tycker är otroligt starkt gjort men ibland är man starkare om man kan hålla det för sig själv! (min åsikt - finns säkert miljoner som tycker annat)



- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar